Gozleme

Evo me konačno nazad, posle letovanja, posle aklimatizovanja, posle bezuspešnog pokušavanja da sredim video snimak, posle odluke da vam
ga prikažem baš ovako, u sirovoj verziji.

Dakle, letovanje je nakon dugog vremena prošlo
apsolutno bez trzavica, da sam bila potpuno zadovoljna kompletnom turističkom
uslugom. Nakon cele godine rada, trčanja na sve strane, poslovnih putovanja
bezmalo uvek u različite zemlje, jedva dočekam letovanje na kome se ponašam kao
da imam bar duplo godina: soba-plaža-trpezarija – više-manje, to mi je radijus
kretanja. Srećom, i moje dete je sličnih afiniteta, uz dodatak posećivanja mesta sa
internet dometom. Aranžmani „sve uključeno“ su logična odluka, tako da
letovanje bez mozga i novčanika su najlepši beg od svega.

Mediteranska kuhinja se kod mene kotira na visokom prvom mestu,
rame uz rame sa domaćom, pa se stoga uvek ponovo radujem boravku u Turskoj. Ove
godine su nam hit bile gozleme – turske palačinke, koje se prave od testa za
pite i peku se na plotni. Mogu biti slane i slatke. Slane se pune sirom
pomešanim sa seckanim peršunom ili spanaćem ili dinstanim mesom na malo luka ili kuvanim
krompirom uz dodatak još ponekog povrća. Slatke se posipaju šećerom i cimetom.
Ispečene se seku na sitniju parčad – mi smo ih sekli na trouglove, kao picu,
ali bezmalo svi drugi su ih sekli u pravougaonike i kvadrate.

Babuška (kako ju je Luka zvao) je baka-Fatma koja
je po ceo dan sedela i razvlačila i pekla gozleme. Kako to ona radi, možete
videti u ovom videu (uz izvinjenje zbog kvaliteta snimka – snimala sam
mobilnim telefonom, a nisam umela da izbacim zvuke okoline, u ovom slučaju –
čas akvabika uz propratnu muziku)
Po povratku sa mora, zasukala sam rukave i
delimično uspešno napravila repliku originalnih turskih palačinki. Nisu masne,
nešto su drugačije i zgodno za promenu, mogu biti lepa užina, zanimljivo
posluženje ili u slučaju slanih – lagani obrok uz čašu jogurta ili piva.
Gozleme
(za 4 manje, koje se peku u teflonskom tiganju)
250g brašna
prstohvat soli
1 kašika ulja
1 kašika sirćeta
150ml mlake vode
Zamesiti elastično testo, podeliti u 4 jufkice i
ostaviti 15 minuta do pola sata da testo odmara (u pokrivenoj činiji). Nakon toga, razvlačiti jednu
po jednu jufku, na način kako to radi Fatma na snimku. Ukoliko se spetljate,
kao što sam ja, sasvim je u redu da razvučete testo na najzgodniji mogući
način. Filovati, pritisnuti ivice da se slepe.
Peći u zagrejanom teflonskom tiganju, okretati
čim se pojave tamni krugovi (nemojte da čekate da dobiju boju kao moji na slici
– vadite ih ranije iz tiganja). Lagano ih premazivati uljem dok se peku. Služiti odmah, tople.

Gozleme – video
(for 4 small ones, baked in friying pan)

Ingredients:
250g all purpose flour
pinch of salt
1 tbs oil
1 tbs vinegar
150ml lukewarm  water

Combine water, salt and flour. Knead the dough until smooth and elastic. Divide into 4 parts and leave to rest in cover bowl. Roll each piece of dough circle to fit into pan. (see the video above – sorry for bad quality – it was recorded with mobile phone). Gozleme could be filled with feta cheese with spinach or parsley or with fried minced meat or sweet one – with sugar and cinamon. Place filling over half of each circle. Fold dough over to enclose filling. Press edges together to seal. Preheat a friying pan on medium-high heat. Bake them until you see light brown spots. Brush lightly with vegetable oil. Cut gozleme into smaller pieces.
Serve warm, with yoghurt or beer.

36 thoughts on “Gozleme”

• Lep post, Tanja! Ti hlebcici su dosta slicni indijskom Naan-u. Pogledala sam video i setila sam se restorana u Turskoj gde su takodje bake razvlacile jufke. Ovako kad ih vidis pomislis "cool" ali zamisli kako je tim jadnim zenama koje razvlace testo po ceo dan.

• One zaista po ceo dan sede uz onu plotnu i mese i peku, mogu da zamislim kako im je u avgustu, kada je tamo izuzetno visoka i vlaga i temperatura….

• Super je kad nekamo otputuješ pa ti se svidi određena hrana i onda ju doma napraviš. Tako se svaki put kad ju jedeš prisjećaš putovanja i uživaš u ukusnoj hrani. Nisam nikad bila u Turskoj niti jela gozleme, mislim da odlično pašu uz jogurt.

• Pa čak i da ne otputuješ, ali kada napraviš nešto sa nekog drugog meridijana – gastronomski se prebaciš u drugu geografiju. A kamoli kada je jelo deo suvenira sa letovanja.

• Pogodila si me pravo u metu. Zamisli kad sam zalepila u moju svesku recepata sliku iz Marijinog članka o Turskoj sa jednom takvom Babuškom kako pravi gozleme (nema recepta) da slučajno ne zaboavim da ih napravim. Stoje i na to do listi. Fenomenalno mi je kako širom sveta ljudi prave lične stvari. ovo mi je jako slično kesadijama. Znači nema tu šunke i sira koje bi ja ugurala. I da, babica na slici kod mene ih isto seče na pravougaonike.

Meni su ti all inclusive aranžmani baš za ljude poput tebe koji lete rade cele celcate godine i treba im pun tretman da se odmore i napune baterije. Znam neke koji su išli pa pošto im se ništa nije dopalo završili u McDonaldsu 10 dana. Strašno!

• Pre par godina na letovanju u toj oblasti je sa nama u hotelu bila jedna porodica iz Beograda, koja se vodiču žalila na hranu tokom sastanka sa agencijom. Trudila sam se da ne primete koliko sam iznervirana, ali sam morala da pitam – šta vam to nedostaje u ponudi hotela. Nećeš verovati, gospođa je rekla da bi bilo lepo da je malo raznovrsnije (!) i da ima na primer slaninice za doručak…. Ne mogu da se odlučim da li je veći snob, jer je ponuda bila u stilu "od ptice mleko" ili više neobaveštena (da ne upotrebim neki drugi izraz) pa da ne zna da je Turska muslimanska zemlja gde ne jedu svinjsko meso. Ali, eto, ima nas svakakvih…

• Sjajni su…! svi smo ih odgledali "uzivo" u Turskoj sa bakom koja cuci i tako ih pravi za dorucak…uvek sam se pitala kako posle ustane…mozda zato sto sam ja trenutno ustuknuta…nadam se da cu se do utorka otkociti jer ne znam kako cu po Portugaliji da se krecem ovakva…!

• Hvala, hvala…vec je puno bolje (posle 3 injekcije)! Zaista je uzivanje gledati bakicu kako razvlaci testo..i kako se testo razvlaci bez problema…Osim u Istambulu (bolje i da ne kazem pre koliko godina) samo sam jednom bila na letovanju u Turskoj u tim hotelima po sistemu "all inclusive"…definitivno nije moj stil letovanja ali da neko kaze da mu nesto fali od hrane (mislim na tu damu koju si pomenula kojoj je falila slaninica…) smatram da ga treba us….m motkom po ledjima vise puta dnevno..! Uvek sam se pitala zasto odredjeni ljudi uopste putuju ukoliko im nista ne valja…! Italijani kazu "il mondo è bello perché è vario"…"svet je lep bas zato sto nas ima raznih"…nisam bas 100% u to uverena (salim se naravno…malo)

• Divno i video je odlican i bez sredjivanja tj prikazuje sve sto i treba da prikaze. Ja sam do sad nasla par recepata sa sirom i spanacem i cini mi se da bi mi ta verzija najvise odgovarala a sto se tice kora i to sam na sto mjesta pronasla sve drugacije negdje sa praskom za pecivo, negdje sa kvascem vidim da kod tebe nema nista od toga. Jel recept od bakice koja ih pravi ili je isto negdje sa neta?

• I ja sam viđala raznorazne recepte gde idu razni sastojci. U suštini, to je zaista obično testo za pitu koja se razvlači (tzv. jufka) i kada sam napravila, odmah nakon letovanja, kada su utisci i sećanje sveži – zaključili smo moj najljući kritičar (sin) i ja da je isto kao Babuškino, osim što nije pečeno na onoj plotni. A što se komunikacije tiče – engleski je dole bezmalo neupotrebljiv, turski i ruski su jedini u opticaju, pa je svaka razmena recepata svedena na nulu.

• Ma ja sam jos malo gledala po netu i bas cu probati ovako obicno bez kvasca. Kakvi jos mogu biti filovi ja sam vidjela i neki sa sampinjonima cini mi se a nasla sam i neki snimak gdje babuskica sipa jaje onako iz ljuske pa onda preko sir. Podje mi voda na usta kad ovo gledam jar obozavam sva tijsta i jednostavno znam da ce mi se ovo vidjeti. Ovo bi mozda moglo i u prirodi da se sprema na rostilju

• Kod naše babuške su bile tri vrste slanog fila – sir sa peršunom, dinstano meso i povrće (krompir, šargarepa i još štošta, pa zdrobljeno) i jedna vrsta slatkog – šećer i cimet, ko želi. Razmišljam, možda je teško rukovati testom ako je stavi jaje preko sira? U svakom slučaju, kao i sa našim evropejskim palačinkama – samo mašta je granica, pa ko sa čim voli, time ih i maže. Inače, videla sam da su neki gosti tražili da im ispeče prazno testo; mojoj mami je njena baka pekla praznu koru na plotni šporeta svaki put kada je razvlačila pitu – to je, ustvari, to.

• Ne znam zašto ih nisam probala kada sam bila u Istanbulu… I onda su mi izgledale kao nešto što ću voleti. Još da mi je onaj njihov ajran…
    Ej, snimak je super!!! Kako bakuta razvlači testo!!!

• Kod nje je uvek bio red, ali mi nikada nije smetalo čekam, jer, što ti kažeš, milina ju je gledati. I hajde što ja skidam pokrete, nego što moje dete, potpuno nezainteresovano za kuhinju osim za krajnji produkt iste – meni skreće pažnju – vidiš kako ona jednom rukom mota pravo, a drugom malo u krug…. A kakve su – ako si ikada jela pečene kore sa plotne smederevca – eto takve su, vrlo slične.

• A ja više volim ove naše – njihove su mi nešto kao masnije i teže. Ima sada u Beogradu lanac prodavnica sa turskim baklavama, ima ih i sa pistaćima – eto, da znaš 🙂

• Prvo, snimak je super.

Drugo, i ja kao i Maxivida, gledala bih u ovo satima. Mislim da bi se moje letovanje svelo na relaciju soba-babuška, a plaža ponekad 🙂 Znatiželjna sam u vezi tog premazivanja uljem, na snimku sam mislila da je voda.

Na cvetnom trgu postoji arapski fast-food "Šavarma", i tu se neretko odlazi na klopu na pauzi na poslu. Ja uglevnom ne idem, nego mi kolege donesu, jer kočim celu ekipu, pošto ako imam sreće da dođemo u vreme kad se prave tortilje, ja ne moram ni da jedem, nego stanem i gledam potpuno opčinjeno, pa kolege moraju da me vuku nazad na posao :)) A testo je isto obično, brašno+voda+so, odvoji jufke koje malo zamasti, razvuče je tanko na malo brašna, ali razvuče u besprekoran krug, i još je finalno rastanji bacakanjem preko pesnica. Onda baci na veliku plotnu, kao tu babuškinu, samo nije baš tolika, peče jako kratko sa svake strane, i skida. U te tortilje posle uvijaju falafele (koji su preodlični) i šavarmu, a mislim da ih drže u nekoj komori da ostanu tople.

I treće, tvoje gozleme mi deluju super!

• :-)))) Hvala, Maki, mnogo!
    Babuška je čudo – jedan dan joj je bio slobodan i odmenila ju je znatno mlađa i očigledno kuvarica. Kako se ona patila sa onom oklagijom – bilo ju je mučno gledati. A moje dete – vidi kako joj nisu okrugle, šta ovo radi, zašto ih ne premazuje i na kraju, punih usta: neću više kod OVE da jedem, prepekla ih je!
    Nisam znala da ima arapski restoran, eto gde ću mamu da vodim. Ona obožava sve što ima veze sa tim delom istoka, pa sam sigurna da će biti oduševljena.

• To je fast food restoran, mada imaju bašticu, može da se sedne.

Gledajući ostale youtube filmice na temu gozlema, videla sam istu vašu babušku, neko je bio u istom hotelu i takođe snimio 🙂

Nego, ja jutros pravila gozleme. Bok'te, koliko je to dobro… Ovo razvijanje uz pomoć brašna, a premazivenje uljem tokom pečenja donosi odgovor na neke moje vekovne dileme (ja uvek išla na ili-ili, tj. ako razvijam na namašćenoj podlozi, tako i pečem, ako razvijam na brašnu, tako i pečem). Fora je što je onu poželjnu žilavost lakše dobiti kad se macka uljem. Ispekla sam jednu i praznu, otvorenu, odlično je, i tanko i gipko.

I zabavila sam se silno, vežbajući tehniku. Nisam je baš uvežbala, ali deseta je bila dosta bolja od prve 🙂 Primetila bih i da onaj deo sa namotavanjem i razmotavanjem sa oklagije ima više smisla kad se radi veća gozlema, jer onim odmotavanjem mi je zapravo vučemo i tanjimo. Kad je cela površina mala, kao u našim kućnim varijantama da bi stalo na tiganje od 25 cm, onda testo nema masu. Ali realno, može sve, samo vežbe treba, i treba ona tanka oklagija.

Uglavnom, ubacila si mi novi virus s ovim gozlemama, praviće se ovo kod nas! Hvala 🙂

• E da, znam da sam htela još nešto.
    Mi ih nismo sekli, nego kad se malo upare i skroz omekšaju preklopili na pola, a punjenje je bilo malo krem maslaca i seckane zimske. Ali jaaako malo tog namaza, tek da nije prazno. I božanstveno je bilo.

• Stvarno ti izgledaju savršeno!!!
      Pošto je ovo meni prvi upload na youtube-u, možeš misliti čega je sve tu bilo. Prvo sam ubacila svoj snimak, a onda ga izgubila, pa onda ponašla ruski, skoro pa isti 🙂 Već sam bila u iskušenju da stavim link na taj, ali bi bilo mnogo glupo da mi post počne sa: ja izgubila snimak negde u cyber-prostoru. Inače, ono su Rusi snimili prošle godine, očigledno, jer je postavljeno pre 10 meseci. Znači, naša babuška je živa legenda hotela, pa mi dođe i lakše što sam se spetljala sa razvijanjem, jer je to njoj 24/7 aktivnost. Mene posebno čačka onaj početak kada prelazi oklagijom napred-nazad, a testo se vrti u krug – to mi je fascinantno (zato sam se i spetljala, htela sam da baš tako uradim). A ono sa namotavanjem ima smisla, jer se tada celo testo tanji (na taj način tanjim jufke kada razvlačim pitu – to mi je k'o od šale), ali je, što ti reče, potrebna veća količina testa (i da se dobro pobrašnjavi, da se testo ne zelepi). Za poređenje: cela ova mera za gozleme je jedna jufka za razvlačenje kore (pravim ih dve).
      Što se oklagije tiče, moja baka ima tako tanku oklagiju, nasledila je od svoje majke, ali mi ne da :-). Moja je malo deblja, ali sasvim lepo funkcioniše, naročito na piti. Prošunjaću se pi pijacama i potražiću tanku oklagiju, pa se javljam.

• Ja sam nasledila od bake mog muža jednu tanku oklagiju, mada mislim da je malo deblja od one sa snimka.
      Jesi jela ovo kad se ohladi (bilo tamo, ili sad kod kuće)? Moje dve koje su doživele popodne i bile umotane u krpu su postale tvrde i žilave malo više. Podgrevanje pomogne, ali ne drži dugo (mora brzo da se jede 🙂

• Babuška pravi samo po porudžbini, a nije imalo prilike da se ohladi. Moje, kod kuće se jesu ohladile i zaista jesu tvrde i žilave. Definitivno ih treba jesti odmah, tj. peći ih po potrebi (jufke, tj. sirovo testo može da odstoji).

• baš mi se dopadaju, video je super i drago mi je da sam ga pogledala, sad samo mislim kad da isprobam

• Tanja dobar dan, htela sam da vas pitam za kolicinu fila, pretpostavljam da se jako malo stavlja i kada je slana varijanta tj. ona sa sirom u pitanju ili se mozda sir naknadno u gozlemu stavi, kao u fisek? Cesto przvim prazne, ali ove filovane jako lepo izgledaju.

• Dobar dan, Marija! Naravno da kolicina fila zavisi od licnih afiniteta – neko voli da ga ima tek u naznakama, a drugi vole da se prosipa iz gozlema. Ono sto sam ja u Turskoj videla je da je ova baka stavila na primer 2-3 kasike sira pomesanog sa persunom i rasporedila po testu koje je prilicno veliko. U svakom slucaju probajte, pa vidite koliko se vama najvise dopada. Filuje se pre pecenja, svakako. Pozdrav!

• ucinilo mi se na snimku da je ta baka jako malo fila stavila, u svakom slucaju, sa sirom i persunom cu probati, po inerciji sam pomislila na sir i jaja, ali je kombinacija sa persunom malo neobicnija